Friday, October 9, 2009

Herta Muller- romanca fara Romanie

La Redactie, ma uit la televizor. antena 3. Subiectul principal? Herta Muller, Castigatoarea Premiului Nobel pentru literatura pe 2009. Felicitari scriitoarei. Eu personal nu am citit nimic scris de ea. N-am stiu ca exista. Incultura din partea mea? Poate. Dar daca nu e asa? Oricum, nu cred ca poti cunoste toti scriitorii, pictorii, jurnalistii etc buni din aceasta lume. Cunosc cativa din fiecare categorie si, incerc in nimicnicia mea sa invat de la ei. Caut idei. Caut sunete si cuvinte. De la Muller n-am cautat niciodata nimic. Nu am stiu ca ea exista. Cum nici ea nu ma stie. Scara a valorilor gresita? Nu. Pur si simplu nu am auzit de ea.
Aud ca a luat Nobelul, prestigiosul premiu. Foarte frumos. Felicitari! Aud ca Obama a luat Nobelul pentru Pace. Felicitari. Aud ca pot sa aud si ca inca aud. De la tacere la infern, vacarm si ziua de maine. Aud. Si aud ca Herta Muller este....Romanca!!! WOW!!! Litere mari de schioape imense striga precum tunetele in pustiu vestind tarii ca prin EA si noi am castigat Nobelul! Aud ca, aceasta victorie ii va apropia pe romani de literatura. Aud ca inca aud. Si aud ca dintr-o data, Muller e fiica iubita de patria muma! Haida de! Bre! Hoooo! Stati pe loc!
Cati dintre voi comentatorii astia autorizati, academicieni, scriitori, ma rog, pulime d'asta cu staif care tot dati din guse de cateva zile incoace cu Muller(nume romanesc de altfel... ca si Herta) romanca, stiati de existenta ei? Da sa nu mintiti cand raspundeti!!!
Si tot voi, voi stiti ce scrie "romanca"? Stiti cu ce a castigat Nobelul? Stiti? Stiti? Ia cautati voi, eu n-am chef sa va spun(sunt si al dreaq uneori). Ei bine...infernul din Romania comunista descris nu doar intr-un volum, felul in care Romania a marcat-o, a traumatizat-o de-a ajuns sa scrie atat de sensibil incat i-or podidit lacrimile pe suedejii aia de i-or dat Nobelu'... cu alte cuvinte scrie cam cat de naspa si cat a suferit in Romania cu o mama deporta in Siberia si ea vanduta ca la piata.
Singurul merit al Romaniei ar fi, zic eu, ca atat de tare i-a violat psihicul, de scrie Mullerica acum de plang suedejii cand citesc. Si ei milosi, ii dau un Nobel.
Surlele si trambitele aruncate de romani in sus odata cu moturile de la basti, nusi au rostul. Herta e romanca precum sunt eu ungur, si va asigur pe toti stramosii mei de la Decebal incoace ca nu's!
Iar suntem aiurea! Iar ne laudam cu ce nu-i al nostru! Si daca ar fi dormit odata la Bran, sigur era si urmasa lui Dracula! Flacai! Nu-i romanca! De fapt e, scuze. Dar una cu care noi nu am prea avut treaba. Si din gloria ei vrem si noi sa smulgem macar de-o ciorba, cat sa se auda pe sistem ca uite, Mullerica e la origini si romanca...

No comments:

Post a Comment