Friday, November 27, 2009

Mana de un kil' trei sute'

Din cand in cand, merg inainte sa vin la ziar, sa-mi cumpar fructe din piata. Bune sunt, vitamine au...na! Iarna fiind, pentur mine a venit sezonul citricelor. Portocale in special. La piata sudului, in piata mica, de langa piata mare aflata in constructie, fructele sunt mai ieftine decat in piata improvizata de langa intorsura troleelor. Din piata mica, eu imi cumpar fructe. Acum cateva zile, merg la o precupeata sa-mi cumpar fix portocale. Inaintea mea, o cucoana. Cere un kil' de portocale. Marfa costa 3 ron kg. Vanzatoarea ia o punga si incepe sa puna portocale. Aseaza punga pe cantar si zice. un kil trei sute, patruj'de mii! E bine? cumparatoarea incuviinteaza si plateste.
Vine randul meu. Cer tot un kg. Iar ia punga, iar pune pe cantar. "Un kil trei sute, patruj'de mii! E bine?". E bine! Platesc si merg in treaba mea.  De pacalit la cantar, nu pacalea, era electronic dispozitivu de numarat fire de vant.
Azi, merg iar sa iau portocale. Si eu si a mea sora, C. In fata noastra, iar o precupeata. Cere acelais kil' de portocale, de la aceeasi vanzatoare. Cu caciula trasa bine pe cap si cu chipul imprastiat parca in toate zarile, vanzatoarea ia o punga, pune portocale si jap! pe cantar. "un kil trei sute, patruj'de mii! E bine?" Clienta pluseaza: "ei! daca tot a depasit, puneti de 50'jde mii". Zambind pe sub mustata neceruita de mai multa vreme decat e cazul, vazatoarea se conformeaza dorintei clientului. Nu-i asa? "Clientul nostru, stapanul nostru!". Vine randul meu. Incep sa banuiesc ceva... Cer tot un kg de portocale. Iar ia punga, iar pune fructele, iar cantareste. "un kil trei sute, patruj'de mii! E bine?" Raspunsul meu aproape ca-i darama taraba cu calcule financiare facute pe genunchi, in gand: NU! Doar un kil' vreau! N-are ce face si mai ia din portocale.
C vrea si ea tot un kg.  Ma asteptam sa aud iar:"un kil trei sute, patruj'de mii! E bine?".Am ramas dezamagit insa.  S-a auzit doar: un kil doua sute. 33de mii. E bine?". E bine. Schimb de marfa si de bani si safteaua e gata!
M-a lasat un pic "in aer" smecheria femeii. Mana ei era de un kil'trei'sute la 40j'de mii! Ea nu te fura la cantar. Te forta totusi sa iei mai mult. Mie tot o teapa mi se pare si asta...

No comments:

Post a Comment