Friday, January 22, 2010

Viata din spatele reportajului. Ieud

Era prima mea Editie de Colectie gandita si scrisa in mare parte de mine. "Mame eroine". Dati un goagal si o gasiti. Trebuia sa merg undeva in zona Sibiului, in Ieud-Maramures si Maieru-Bistrita.

La Sibiu am mers cu autocarul. Apoi cu rata, apoi cu...pana mea. Nu mai tine minte. Oricum,am mers mult pe jos.

Am venit, am scris materialul, hai la Bistrita si Maramu'! Ce drag mi-era gandul ca voi mnerge iar la Maramu', prin plaiurile unde s-a nascut o mult prea buna prietena de-a mea, Ioana, si unde am fost prima data cerut de barbat...(alta povestire, alta data). Am mers la redactorii sefi sa cer masina.
Nu! Pleaca la Baia Mare Sorin, pleaca si tu cu el!
Breee! E mult de unde pleaca el si pana unde am treaba eu!!!
Nu! Te descurci cum poti! Uite! Aici e Baia Mare...............................(puncte ca distanta pe harta)Aici e Ieud...................................aici e Maieru! Te pot duce ei! Face soferul naveta intre voi.(?!?!?!?!).
Normal, nici Sorin si nici soferul n-au fost de acord. Da' cum sefu'i sef...te supui.
Plecam dimineata. 5 oameni inghesuiti intr-un seat in 2 usi(veselie maxima...ce dreaq!)Drumul luuuuuuuuuuuuuuuuuuuung! luuuuuuuuuuuuuuuuung! Iti venea sa urli mai ceva decat lupul cand o vede pe scufita rasturnata cu chilotii tanga'n sus!

Seara, la cateva ore dupa ce gainile trageau deja la aghioase, m-au abandonat, pardon! lasat, la Dej. Ce oras...ce feblete...daca nu aveti treaba...mai bine ocoliti. Ma cazez la hotel rupt de foame! Banii de delegatie nu-i aveam. Intrau pe card a doua zi...Noroc cu ultimii mei lei proprii si personali... Iau o camera. Intreb. Curata? Curataaaa! Sincer sa fiu, mie mi s-a parut ca ar cam fi camera in care se...bodybildinguiesc angajatii intre ei...capacul de buda udat din plin de ceva galben...lux! Cu ce scarba am innoptat in camera...dupa ce mi-am curat-o cat am putut...nu mai zic. Trecem peste.
Cobor sa mananc. La sfarsit iau o cutie de suc de pere la 1l.
Merg la receptie si o rog pe don'soara sa intre pe internet sa-mi gaseasca pe site la cfr cand am tren a doua zi spre Ieud. Pai la...5, dar nu e la Ieud direct, e la X si de aici luati Rata la Ieud!(ma sa-mi bag!). Bine! Multumesc!
MA trezesc pe la 4 si ceva, sa am timp de un dush, de un taxi de tren. Ajuns in gara descopar cu o bucurie netarmurita ucm trenul era de fapt la 6!Si daca tot era personal, avea si intarziere... Stai si degera!
Vine trenul...nu-i problema...vechi si inghetat...melcul...un fel de vitezoman...
Incercam sa adorm. Aveam loc la geam. Cand ma adanceam in som si capul mi se lipea de geam aveam parte de o trezire ....Soc!
In cateva ore ajung la X. Cobor, vad rata.
Sofer, un maramu autentic. Ii zic unde merg si scot din portofel singurii bani. Pe atunci, 500 de mii. Dau hartia, omul incepe sa rada.
Da altii! n-am sa-ti dau rest!
Eu n-am altii!
Mergi la Ieud? Stai pe acolo?
Da.
Mai mergi cu rata?
Da.
Atunci imi dai cand ai!(?!?!?! Si acum ma intreb, in cate locuri mi s-ar fi oferit asa ceva?)
Nu-mi venea sa cred.
Multumesc!
No! Nu-i bai!

Ajung la Ieud. Pardon, ajung la 4 km de Ieud, caci aici te lasa rata.
De aci', ia-o tu omule si meri pe jos ca nu-i bai!
Maramu'res plai cu flori! Mai dorule maaai! Mandru esti in sarbatori! Mai dorule ma

Ieud. Occident.
Curti mari. Garduri din metal sau lemn. Multe case in constructie, dupa "moda europeana". Ce mi-a placut, aproape toti pastrau casele vechi din barne si le renovau. In spate, baritai viloaiele! Gusturile nu se discuta, dar casutele renovate...jos palaria!
Mi s-a intamplat ceva straniu. Eo stiu ca nu-s vreo frumusete masculina, dar nici frate cu nefartatu! ei bine, nici o femeie, cat de urata, nu se uita la mine! Ba frate! In juma de ora, m-am lamurit. Eram cu autopicioarele... Eu! Caci oamenii locului....numa marci germane, ba chiar si un porsche! Ma sa fie!
Totusi, odata ce intrai cu oamenii in vorba descopereai o caldura umana extraordinara.
La un magazin deschis intr-o veche casa de barne, vanzatorea era o femeie cu parul alb, trupesa si rumena in obraji. Cu fusta traditionala, cu basmaua neagra cu motive florare si o privire directa, deschisa.
Cumparam doar un suc plus ceva de rontait. S-a uitat la mine, m-a servit, am achitat. Am dat buna ziua si vroiam sa ies dintre barne. M-a strigat.
Al cui esti tu?
Al lui mama si a lui tata!
A inceput sa rada. Eu zambeam. Simteam ca se sparsese cumva o bariera.
Si ei cine sunt?
Maria si Petre.
De aici din Ieud?
Nu. Din Bucuresti.
Si cu ce treaba pe la noi?
Pai....scriu despre mamele eroine, cele care au avut peste 10 copii. N-oti fi cumva si dumneavoastra una?
Rade iar.
Nooo! Eu am avut numa tri!Da o stiu e pe Fanita lu' si pe Maria a lu'...
Am mai vorbit. Am plecat greu, parca ma desparteam de un vechi prieten.

Am gasit cazare, am gasit si eroine. Dar nu aveam bani! Noroc ca pe drum vazusem intr-o alta comuna un bancomat brd.
Am plecat din timp din Ieud, sa prind rata de 4. Rata de 4 dupa 4 km. Acelasi sofer.
No! Salut!
Salut!
Unde mergi?
Pai am vazut un bancomat brd. Tre sa scot bani, nu-i am decat p'aia de nu i-ai vrut.
Si te intorci pe urma la Ieud?
Da!
Pai hai si platesti atunci!(o data e omul bun, a doua oara??)
M-am urcat, am coborat la y, am scos toti banii, inclusiv pe ai mei, sa fiu sigur ca am...
La intoarcere i-am platit, i-am multumit, i-am lasat bacsis. O fi meritat? eu zic ca DA!

Si-om povesti si mai tarziu, sa am timp iara. Scuzati eventualele greseli de coregrafie, nu am rabdare sa corectez acum textele.

No comments:

Post a Comment