Monday, September 21, 2009

La cules de struguri

titlu naspa. textu', vedem
Sambata dimineata. Sa fi fost fo ora 09.00. Eu, tata, sor'mea alis, matusa, unchiu, varu-marian, nevasta lu'marina-iuliana, nevasta lu varu ion-petruta, socru+soacra lu marian: ion+nuta, sora lu nevasta lu' varu marin:gabi. Toti piticii astia misto ne-am apucat sa culegem via. UPS! Am uitat de fratele lu' sora lu' nevasta lu varu marian: dan.
Eu+dan= carausi.
Varu marian= ridicator+ invartitor la zdrobitoru de struguri.cum s-ar zice...mustangiu...sau...vinificator(cred).
Ei! Caratul nu a fost o activitate neaparat prea placuta. Zeci si zeci de tarne de struguri carate pe o distanta...sa-i zicem cu maaare marinimie...uriasa!!!(sau oricum...mare).
Struguri...de-ai taranului: blanc alb, blanc negru, zmeurica, teras, 1001 etc. mici sau mari, parfumati sau frumos mirositori, RECI si taaaare buni la gust. Cred, fara sa ma insel, ca pe toata perioada culesului(de la 9 pana la 13) am mancat mai multi struguri decat in toata perioada de cand au aparut astia romanesti pe piata!
N-am chef sa scriu romantat(ca la ziar) desi, poate, ar trebui. 
Poate pnetru unchiul care si-a cules via desi trebuia sa stea pe scaunel caci altfel murea de durere de picioare, pentru matusa care, daca n-o stii si-o vezi ridicandu-se din vie, o poti confunda cu un urs carpatin...ori poate, pentru via aceea de la tara care da un vin si'un must atat de bun....de numa-numa!
Dupa noroc, fiecare s-a trezit cu un rand de vie cu ciorchini mai mari(mai rari) sau mai mici(ai naibii de desi!!!). La inceput mi se parea ca nu-s ei in stare sa culeaga pe cat de repede ducem tarnele. Pe masura insa ce ei avansau si distanta se tot marea...euforia mea se ducea cam dracu! Bun ii vinu ghiurghiuliu, da numa sa nu muncesti tu sa-l faci!!! De la glumele lui tata" ma bulangiule!" spre Socru Ion, care nu stia dc sa-i raspunda pt ca nu stia cati ani are tata(dc avea cu mai mult de 10 ani nu isi permitea sa glumeasca, sub 10 ani-to'arasu numa bun de glume in vie!)...la rasetele pline de viata ale celorlalti! Public "gluma" lu' tata cu mentiunea facuta chiar de catre domnia sa: ba ioane! eu nu-ti zic bulangiu ca esti! iti zic ca esti brutar(boulanger) in franceza! de parca si studiase franceza la viata lui!

La zdrobitor, treaba mergea...zdrobita! Mii si mii de boabe cadeau victime nasatulului apar de tortura! Cadeau zdrobite, lasandu-si ofranda sangele lor lui Bachus! Ce zeu crud! Cat dreaq vin poti sa bagi in tine ma alcoolicule! dupa cum ar spune o cunostinta...Bachuseee! Usca-mi-as chilotii pa crucea matii!!!
Zimtii zdrobitorului duceau cand mai incet, cand mai repede spre raiul boabelor de struguri mii de victime, mii si mii! Doamne ce tablou!
Cand pe la ora 13.00 ostilitatile s-aa incheiat, in spatele casei o tocitoare era plina ochi cu boabe si must, varu' marian era patat de sangele strugurilor iar noi astialalti muritori ne hodineam la masa! Caci da! in vechea si buna traditie taraneasca, ori ce munca buna se incheie cu o masa de multumire si cinstire! cu tuica, bere si cu suc(dc n-au dat si must..nu pricep), s'o ciorba de gaina + sos de pui cu mamaliga domnii astia la care am carat la tarne au multumit neamurilor pentru ajutorul dat! Festinul s-a incheiat apoteotic cu promisiuni de sticle nesfarsite de vin date la iarna, cand le-oi cere s-oi vrea sa beau! Sa fie cum s-ar zice...intr-un ceas(pahar de vin) bun!

No comments:

Post a Comment