Jurnalul National
4/11/2005
CER SENIN
Destinele multor vedete romanesti si internationale au stat sub mansa avionului sau elicopterului pe care le-a pilotat. Desi a fost comandantul escadrilei elicoptere, din cadrul flotilei prezidentiale, Vasile Iurascu se considera doar o lacrima dintr-un ocean. Este ciudat sa-ti vorbeasca despre oceane tocmai un om al cerurilor.
Comandorul aviator (in retragere) Iurascu Vasile este unul dintre cei ce si-au inchinat viata zborurilor in inaltul cerurilor. Pasarile de fier cu glasuri asurzitoare pornite din gatlejurile motoarelor cu elice sau ale celor cu reactie ori supersonice ori din motorul pasarilor din specia elicoptere l-au atras mai mult decat orice pe lume. Iurascu este unul dintre fericitii ce si-au trait visul "din copilarie".
O ISTORIE SI UN DESTIN. In anii copilariei de la Scortaru Vechi, Braila, pe cand nu era decat un tanc, Vasile deja se gandea la viitoarea cariera. "Ma stia toata lumea. Imi faceam avioane din lemn si alergam cu ele toata ziua", povesteste batranul vultur. Comandorul a ales poezia libertatii cerului. Unul dintre inaintasii lui a ales insa proza si mai ales poezia scrisa si a ajuns poetul national al Romaniei. "Bunicii din partea tatalui sunt Eminescu. Mama lui Eminescu s-a numit Raluca Iurascu. Bunicul lui Eminescu s-a numit Vasile Iurascu. Bunicul meu era var cu Vasile Iurascu", spune pilotul, mandru de cel ce i-a fost inaintas.
GALATIUL CA NADA. "Aici am gustat prima data din nada zborului, din momeala aviatiei." Iurascu era elev la Scoala Medie Metalurgica din oras. Cineva l-a anuntat ca s-a deschis o scoala de pilotaj. "Galatiul a fost dintotdeauna leagan al aviatiei. M-am inscris la cursurile scolii cu ajutorul directorului de la liceu. Aveam ca profesori niste somitati ale fortelor armate romane. Profesor de matematica ne era amiralul Vladescu - fostul comandat al submarinului «Delfinul».
La cursurile de pilotaj ne explicau cum se piloteaza, ce este un avion, componentele lui. Imitam anumite miscari... Cursurile practice le-am facut la Alexandria. Abia asteptam sa vad, sa ma dezlipesc de sol, sa... zbor! Trebuia sa fii foarte atent", povesteste Iurascu. "In ’49, cand m-am vazut singur in aer, m-am simtit minunat."
GANDURI ELICOPTERISTICE. "Am fost modest intotdeauna. Nu credeam eu atunci ca o sa apuc sa ies la pensie. Stateam si ma gandeam. Daca Vlaicu si altii nu au apucat sa iasa la pensie, inseamna ca nici eu nu o sa ies. Trebuie sa fii foarte atent. Nu trebuie sa cazi in ispita avionului, el te pedepseste. Daca tu ca pilot iti iei lumea in cap si il nesocotesti, el te pedepseste. Eu am fost smerit intotdeauna, chiar si dupa mii de ore de zbor. Moartea am scuipat-o intre ochi. Cu avionul de reactie e ca la biserica, e liniste si nu se mai aude nimic. In cateva minute sa fii in stratosfera... e de vis!"
Agentii secreti ai lui Ceausescu voiau sa stie tot ce misca in elicopterul prezidential
ELICOPTERUL? "Le spuneam la multi care nu apreciau elicopterul: maaa, asta e egal cu magarul! Dar stiti ca un magar loveste mai tare ca un cal. Iar cu pilotul de elicopter e alta treaba. El face totul singur. Ala de avion il mai are pe cel de la aeroport care-i da date meteorologice, conditiile atmosferice. Pilotul de elicopter n-are nimic! Cand am trecut de la avion la elicopter simteam ca din vultur ajunsesem cioara. Din promotia mea de la scoala de pilotaj sunt singurul care a ajuns si pilot de elicopter. La inceput, din primitivism aviatic, elicopterul era botezat Dragaica, Vartelnita, Titirez. Unii ziceau sa punem niste scaune la capetele paletelor si sa-i dam huta ca la balci", povesteste comandorul.
PILOT DE VANATOARE. Ca sa devina pilot de avion cu reactie a facut alte cursuri. "Daca nu cunosti scula, avionul, ti-e si teama de el. Cand iti dadea drumul sa zbori iti zicea omul ala: io in carnetul asta scriu cu sangele tau! Daca nu esti atent, mori. Asa sta treaba in aviatie.
Zburasem pe cateva tipuri pana am ajuns la avioanele cu reactie. Am ramas uimit, uluit. A fost ciudat, nu gasisem pe nicaieri descrierea zborului. Dar o data ce-am zburat... Sa te vezi singur in aer cu trei tunuri, cu rachete... tot zgomotul ramane in spate si nu te insoteste decat un fasait. Munitia n-am folosit-o decat la exercitii. Sa ne fi vazut la antrenamente! Faceam zboruri cu un singur aparat, in formatie, in celula, escadrila. Sa vezi cum zboara 36 de avioane in formatie!"
MISIUNI. "Am avut misiuni. Aparam granitele. In timpul razboiului rece, cand intra cate un avion neidentificat pe teritoriul Romaniei, noi mergeam dupa el. Am avut..." Fostul pilot de vanatoare se opreste din povestit, parca se conformeaza unui ordin de mult auzit ce staruie inca in mintea sa. "In fine, am avut misiuni, dar nu a fost nevoie sa tragem, toate s-au terminat cu bine!"
"Nu trebuie sa cazi in ispita avionului, el te pedepseste. Daca tu ca pilot iti iei lumea in cap si il nesocotesti, el te pedepseste. Eu am fost smerit intotdeauna, chiar si dupa mii de ore de zbor. Moartea am scuipat-o intre ochi" - Colonel (r) Vasile Iurascu
"SA TRAITI, DOMNULE PRESEDINTE!"
Ilie Nastase a mers in vacanta cu familia colonelului (r) Iurascu, manat de prietenia sincera dintre ei
Colonelul (r) duce in tolba nevazuta povesti fara numar si nebanuite, minuni aviatice, misiuni secrete si misiuni cu secera rosie deasupra capului. Din 1971 pana in 1976 a fost pilot de elicopter prezidential. In puterea si maiestria lui au stat personalitati, sefi de state si vedete de tot soiul. De la Ceausescu la Indira Ghandi. Am dat doar doua nume, dar in carnetele de zbor ale fostului pilot stau trecute nume precum Yasser Arafat, Todor Jivkov, Gustav Heineman - fost presedinte al Germaniei federale, Cedved Sunay - presedinte al Turciei, Mahomed Reza Pahlavi Arrymaer - sahinsahul Iranului. Pe acesta din urma, Iurascu l-a lasat sa piloteze elicopterul Alouette pana la manastirile din nordul Moldovei si mai apoi la hidrocentrala de la Bicaz. Cand presedintele american Richard Nixon a vizitat Romania, in 1969, Iurascu a fost tot timpul deasupra coloanei oficiale cu un elicopter amenajat ca un minispital. Nixon era cardiac si o asemenea masura era absolut necesara. Nu ne-am fi dorit ca omul cel mai puternic din lume de atunci sa moara tocmai la noi in tara...
CEAUSESCU? "Am mers cu el, dar n-am avut decat emotia capului incoronat. Vorbea cu noi si ne stima, nu stiu de ce, dar... ne stima. Noi n-am avut incidente cu nici unul dintre cei doi, Nicolae si Elena Ceausescu. Eram la Alexeni si am primit ordin sa vin la Bucuresti. De aici ne-a luat o masina de-a Securitatii si am mers la Scrovistea. Era in 1969. Acolo era bine. Mancare, telefon guvernamental... de toate. Dupa trei zile a venit Ceausescu sa-i prezint un elicopter. L-am salutat, am dat mana si i-am prezentat aparatul, ce era sa fac? De atunci n-am mai scapat de el. Ne injurau astia de la Securitate, de la garda lui. El mergea cu elicopterul si ei cu masinile trebuia sa se tina dupa noi, dublau coloana oficiala. Au fost si cazuri cand n-am putut duce la capat misiunile. Nu-mi dadea parametrii buni sau era vremea rea. El nu zicea nimic, dar ne anchetau altii pe alta cale... O data l-am dat jos din elicopter. Tot asa nu mergea cum trebuia aparatul. El era deja in elicopter. M-am dus, i-am raportat si s-a dat jos. N-a zis nimic, dar m-au luat la rost ministrul si altii. Am scapat si de asta. Restul nu mai conteaza. Pastrez doar emotia momentului. Atunci ma gandeam doar sa-mi fac treaba cat mai bine. Abia acum la pensie ma gandesc la ce-am facut atunci si uneori ma cert pentru ca vad acum ca puteam sa-mi fac meseria mai bine."
"O data l-am dat jos din elicopter pe Ceausescu. Tot asa, nu mergea cum trebuia aparatul. El era deja in elicopter. M-am dus, i-am raportat si s-a dat jos. N-a zis nimic, dar m-au luat la rost ministrul si altii. Am scapat si de asta. Restul nu mai conteaza. Pastrez doar emotia momentului" - Colonel (r) Vasile Iurascu
MIG-URI, STELE CAZATOARE
Primul avion cu reactie pe care l-a pilotat comandorul Iurascu a fost MIG 15. "Apoi au venit 15 Bis, MIG 16, MIG 17, MIG 21... Pe toate le-am pilotat. Cadeau atunci MIG-urile ca in ultimii ani? Pai ce acum au cazut asa multe? Numai promotia mea - 1951 - a mancat 30 de MIG-uri. Aia din promotia ’52 au mancat si ei o gramada. Cadeau mai multe atunci, dar nu se spunea, nu avea cine sa spuna lumii despre accidente. Noi le zicem pilotilor de acum, evident in gluma, ca pot sa cada linistiti cu MIG-urile, ca acum e atata presa care sa se inghesuie sa scrie de ei."
CU MI-4 IN MUNTII FAGARASULUI SI CU RUSII DUPA EL
Moartea i-a ranjit colonelului Iurascu in Muntii Fagaras. Nu s-a folosit de coasa, ci de elicopterul Mi-4 rusesc si de capriciile naturii salbatice. La 4 iulie 1963, Iurascu era intr-o misiune ce viza fixarea locurilor de lucru si traseele viitorului drum alpin impreuna cu inginerul Aristide Stavros si cu maiorul Constantin Stefanescu - pilot secund. Langa Rapa Podragului elicopterul a luat-o razna. Aparatele nu aratau nimic anormal, dar in realitate nimic nu mai era normal. Doar maiestria colonelului Iurascu i-a salvat de la moarte pe ocupantii aparatului de zbor. Elicopterul s-a facut praf si totusi ei au scapat doar cu cateva zgarieturi. S-a format o comisie de ancheta in care era si colonelul Solodnicov din partea rusilor, furnizorii aparatului, deoarece Mi-4 al lui Iurascu era inca in garantie.
MINUNI IN FIEFUL DRACILOR
Ca sa testeze locul au dat drumul la cinci baloane pline cu hidrogen. Toate s-au dus in rapa in loc sa se inalte. In locul in care localnicii spuneau ca diavolul se antreneaza, Rapa Podragului, curentii descendenti doborau orice prindeau in ghearele lor nevazute. Rusul i-a dat un sfat atunci aviatorului Iurascu: "Aveti grija de mama dumneavoastra. V-a nascut intr-o camasa de aur. Sunteti un om fericit. La noi, din cazuri asemanatoare, n-a scapat nimeni!".
Old Russian Waltzes
9 years ago
No comments:
Post a Comment